Cara Membelah Kayu Dengan Kapak

Saringan kayu cincang

Anda perlu memahami perbezaan antara proses membelah dan memotong gawang. Memotong merupakan membahagikan blok atau gelondong turut ke n domestik pecahan ki akbar memperalat pemangkas. Memotong yaitu penggal kecil, memotong simpulan, memotong pokok nipis. Biasanya mereka mencincang kusen nipis, membelahnya dengan kapak menjadi serpihan dan remah.

Hanya suka-suka dua pilihan buat memotong kayu bakar, sama ada dengan eksploitasi peralatan khas atau tanpanya.

Kaedah mekanikal

Kaedah ini mengikutsertakan penggunaan peralatan. Saringan terbaik ialah pemisah skru kon elektrik. Kerucut berulir keluli bersirkulasi diletakkan di atas meja, yang membelah blok yang dibekalkan kepadanya. Splitter hidraulik berfungsi dengan cara yang setara, tetapi pemecahan dilakukan di dasar pengaruh jack.

Kedua-dua peranti ini terka berbahaya untuk digunakan. Lebih baik tidak menggunakannya tanpa pengalaman dan belajar lebih lagi dahulu prinsip bekerja dengan mekanisme.

Cara manual

Kaedah ini melibatkan mencelah kayu dengan alat pemotong alias pisau caluk pada blok siap.

Pemisah kayu mekanikal

Sekiranya perolehan kayu api tidak banyak dan normal, tugas itu dapat dilaksanakan dengan bantuan peranti pemisah kayu mekanikal. Mereka dibezakan dengan kepolosan dan kos pembinaan nan cacat; senyatanya dibuat terbit ferum buruk.

Unit ini dahulu serupa, baik dari segi manifestasi dan pendirian operasi, dengan kren sumur. Perbezaannya ialah bahawa pemotong dengan pegangan dipasang bukan baldi. Rak dengan palang dihubungkan menggunakan engsel, kelemahannya ialah penyambungan acap kali terlazim dilincirkan.

Prinsip pengoperasian pemisah kusen merupakan mudah – chock diletakkan di atas pendirian, tuas tersentak ke bawah, pemotong, di bawah tindakan daya dan graviti, mengambil kepantasan dan membelah log. Prosesnya diulang, berkat balak yang bertambah nipis dan nipis.

Perabot dipasang mulai sejak bahan improvisasi – paip dan sudut, dan kapak lama tanpa kapak sesuai umpama alat pemotong. Bertambah baik menerimakan kebolehjadian kerjakan membongkar pemisah papan sehingga lebih mudah untuk mengangkutnya dari suatu tempat ke palagan bukan.

Reka bentuknya mempunyai beberapa kelemahan. Permulaan, bagi menghentikan pemotong setelah ia membelah log, beliau harus berusaha. Kedua, peranti ini taksir lautan – tuas tataran diperlukan bagi mengurangkan kiat yang dikenakan.

Kendatipun terwalak kekurangan, perlengkapan begitu lampau memudahkan proses pemecahan kayu bakar. Agar ia berfungsi begitu juga mestinya, perlu menyukat cola dengan kosong yang dikimpal padanya, atau paip yang diisi dengan konkrit.

Pemisah log musim anak uang

Kalau dia mengingkari pemisah batang kayu mekanikal nan dijelaskan di atas, kamu boleh membuat peranti yang bertambah mungil, serempak memerlukan manuver fizikal yang kian kurang ketika berkarya dengannya. Lakukan tujuan ini, pegas dilekatkan sreg bingkai, yang berpedoman pada palang, nan juga berfungsi perumpamaan pelekat lakukan pemotong.

Kaidah pengoperasiannya serupa dengan peranti sebelumnya, kecuali bahara setelah log dipecah dibasahi pegas. Tugas terdahulu adalah memilih perhentian dan sendang sehingga hasil terbaik diperoleh dengan sedikit operasi. Buat fasilitas menyesuaikan usaha, penekanan dibuat bergerak.

Tetapi jika diperkirakan orang yang sama berkreasi misal pemisah kusen sejauh tahun, penajaman pegun dibuat, ketinggiannya, seperti laju pegas, dipilih secara eksperimen. Sambungan bingkai ke dongkrak dibuat bergerak, pada galas berkualiti.

Ketinggian pemisah kayu sebagaimana itu mestilah setidaknya 80 cm. Etis, pada ketinggian ini, engkau mesti dipasang pada platform ataupun bekerja dalam keadaan pitut.

Merupakan lebih masuk akal busuk bagi mengira kemuliaan pemisah kayu bikin binaan kamu; kerjakan ini, ketinggian petiduran dikira begitu juga berikut – jalal yang sesuai kerjakan lokasi gelondong ditambah dengan ketinggian maksimum dari kayu pemisah. Internal kes ini, perlu dibengkokkan sekadar bikin meletakkan balak di atas pendirian.

Bikin pembuatannya, selain alat pemotong, ia memerlukan pin meter pecah keratan rentas buntar, sekeping paip dengan kaliber nan abnormal lebih besar dan platform besar, yang mana bahagian sumber akar pin dikimpal. Pisau dikimpal ke pemotongan paip dan pasangkan sreg pin.

Prinsip operasi – pemangkas dinaikkan secara manual, batang kayu diletakkan di mimbar, kemudian pemotong diturunkan dengan kuat. Sekiranya kusen yang sangat abadi ditangkap, mereka memukul pemotong dari atas dengan tukul.

Kami menawarkan ia bikin membiasakan Rumah Hijau dengan gambar tangan anda sendiri dengan bingkai tiang

Prinsip operasi mekanisme – kerucut keluli dengan benang dengan kedalaman 3 dan nada 7 mm (kebolehjadian besar, ia harus dipesan dari pemusing) diletakkan pada peti gear motor listrik. Berputar, kon berfungsi seperti gerudi dan menuntaskan blok. Log yang tebal mula merabak di tepi dan kemudian robek di perdua.

Motor elektrik diperlukan dengan kelajuan 250-600 rpm, dan kuasa sekurang-kurangnya 2 kW. Plong kelajuan cacat, kurang dari 200, produktiviti akan plus rendah, dan di atas 500 menjadi berbahaya bagi bekerja.

Masalah penting momen memasang struktur adalah berburu kerucut yang sesuai; dengan motor listrik dan kotak gear, keadaannya taksir sederhana. Ialah masuk akal untuk membentuk gawai sebagaimana itu jikalau beliau terlazim menuai tiang bakar n domestik jumlah besar.

Apa yang diperlukan untuk pemisahan gawang?

Lakukan memotong kayu dengan betul, anda terlazim mempunyai instrumen nan sesuai.

  1. Dek.

Ini yaitu gergaji tebal yang dipotong dari taktik, diatur secara menegak. Dek mestilah sebabat sekurang-kurangnya sekudung meter dan diameternya cukup raksasa. Semakin dek semakin langgeng, semakin kuat. Beberapa simpul harus ditinggalkan di luar, yang akan berfungsi sebagai pegangan menyeret.

Duaja untuk balak diambil paling baik berasal oak maupun elm. Takdirnya tidak ada, beliau bisa memperalat birch tebal, tetapi dek seperti itu akan bertahan lebih lama.

Kayu balak bertahan sekitar 8 tahun. Untuk mengelakkan geladak sempak berusul pukulan, ia diperkuat dengan jalur besi ataupun rantai.

  1. Kapak atau pisau

Pisau caluk dengan pisau drastis diperlukan untuk memotong kayu nipis, melepaskan simpul, menyiapkan kerepek. Pisau berbeza. Alat pemotong langka dengan pisau tumpul menyusun bongkah gawang tebal, membelahnya menjadi kepingan. Perkakas pemotong ringan n kepunyaan susuk mistar baji nan tajam atau klasik.

Pisau teristiadat dipilih dengan betul. Sudah tentu, pemegangnya mestilah selesa dan sesuai dengan lebar punggung tangan anda. Berat juga dipilih “untuk diri sendiri” dengan mencekit kira hakikat bahawa anda harus berbuat buaian. Pegangannya mestilah birch, tangan terwalak dengan baik di atasnya. Plastik maupun logam akan meluncur. Terdapat pemegang pulut, mereka selesa, tetapi biasanya terdapat sreg alat yang mahal.

  1. Baji.

Kali signifikan lakukan membelah potongan pokok yang gigih dan tebal. Diterapkan andai komplemen kepada pemotong, dengan blok itu dibuat. Baji dimasukkan ke dalam retakan yang terdidik. Dipalu dengan sledgehammer kerjakan membelah log. Baji boleh licin alias berigi-rigi.

Proses pemisahan


Dek kayu api diy

Lega mulanya, beliau harus pulang ingatan dengan berhati-hati, teknik pemisahan dengan pemotong tak bertoleransi secara sembrono dan tergesa-gesa. Pemula teristiadat bekerja dengan sunyi dan terukur cak bagi mendapatkannya. Bagaikan permulaan, dek bersaiz kecil atau keteter dipasang di dudukan, jangan mulakan dengan nan osean. Semasa memasang, perhatikan potongan log: takdirnya terdapat keretakan kecil di atasnya, maka pukulan teristiadat dilakukan di sepanjang paksi nan terbesar. Pesong geladak sehingga anda mengarahkan dengan betul.

Tidaklah sulit bakal memotong tiang dengan perlengkapan pemotong detik bebas dari simpulan. Malangnya, ini jarang berlaku, terdapat simpul dengan saiz nan berbeza di hampir semua kayu balak.Terdapat muslihat di sini: dek wajib dipasang supaya garis pemisah dongeng tidak melewati cawangan, jika tidak, ia tidak akan menyungguhkan anda menyelang blok. Jika kerja itu dilakukan dengan betul, maka pada akhirnya ranting akan teguh rani di salah satu balak.

Anda lain boleh mengedrop geladak entah bagaimana dan melampang di mana sahaja. Anda akan menghabiskan banyak tenaga, cepat lelah, dan anda bukan akan mencapai akhirnya. Kian mudah menggunakan sejumlah jenis alat pemisah papan, tetapi ini akan dibincangkan di bawah.

Sekiranya tidak ada keretakan di hujungnya, kemudian cabut alat pemotong dan hentam dengan kuat tepat di tengah. Apabila tiada kesan dan pisau pemotong melambung, kamu akan menemui kayu yang keras atau terlalu gersang. Ini bermakna enggak boleh mencelah kayu minus kapak, itu juga berlaku. Kami mengambil kapak berat dan cuba melakukan perkara yang selaras.

Bagaimana takdirnya pisau penebang tersekat? Anda tidak boleh melakukan trik dengan melemparkannya ke atas diri sendiri bersama dengan geladak bikin menimbuk dudukan dengan telapak. Ini yaitu banyak pengrajin, dan tidak setiap log dapat diangkat dengan cara ini. Cukup ambil belebas pemisah kayu dan pukul di sisi retakan yang terlatih dari kapak, supaya anda dapat membebaskannya.

Kami menganjurkan agar anda membiasakan diri dengan warna umbi lapis putih dan limau dengan madu: sifat berguna dan kontraindikasi.

Tahap persediaan memotong kayu bakar

Peringkat persiapan melibatkan menggergaji sentral secara manual atau mekanikal. Makin baik menunggangi gergaji besi. Sira boleh melihatnya dengan tangan, maka anda memerlukan embek di mana balak diletakkan. Lebih cepat bekerjasama, cuma kamu dapat bertindak koteng.

Gerendel gergaji ditusuk ke kayu balak, nan tingginya mestilah 20% bertambah pendek daripada pangkat urat kayu bahan bakar dandang ataupun jingkir. Kulit kayu boleh dibiarkan untuk periode ini. Pisahkan simpul dengan gergaji maupun kapak yang setinggi.


Cara memotong kayu


Peringkat persediaan

Dipetuakan untuk mengeringkan pokok, iaitu pemisahan tidak dilakukan dengan taajul. Memotong kayu segar bukanlah sesuatu yang mudah, peranti ini akan tersekat dengan kayu mentah. Sekiranya kerja itu dijalankan plong hari sejuk, perlu membiarkan balak mengkristal dengan baik, maka akan kian mudah memotongnya.

Kemudian peralatan dan kawasan kerja disiapkan. Dek diletakkan di kawasan rata berhampiran kayu gergaji dan mula berfungsi.

Peralatan

Semasa menyela kayu, peralatan nan betul separas pentingnya dengan alat.

Cak bagi bekerja, anda terlazim menyempatkan aksesori pelindung:

  • Sarung tangan. Mereka harus menurunkan tangan dengan baik dan tidak tergulir pada pemegangnya. Kian baik mengambil reja dengan genggam getah atau jangat lama. Bukan digalakkan menggunakan sarung tangan kerana boleh terban dari tangan. Sekiranya pemegang pisau penebang terpeleset bersama dengan sarung tangan, ia boleh berjauhan dengan tersentuh perasaan.
  • Pola indra penglihatan keselamatan, topeng seketul. Konseptual alat penglihatan mestilah bersih (tidak tergores atau kotor), ini akan mengurangkan ketepatan hentaman.
  • Kasut atau kasut yang selesa.
  • Pakaian boleh menjadi segala apa-barang apa, tetapi tidak termengung alias lampau lebar. Tidak ada yang lain sengaja jebluk di bawah pisau caluk atau mengganggu kemustajaban ayunan.

Cara mencelah kayu keras penasihat dengan palu dan baji.

1. Tentukan apa yang engkau perlukan.
Sekiranya dia membelah kayu berdosis normal nan tidak terlalu kemas atau melekit, anda mungkin lain memerlukan baji. Jika kusen sangat berkanjang dan sejumlah birama dengan kapak meninggalkan label atau retak, tetapi enggak membelahnya, maka beberapa gawai lagi mesti digunakan.

2. Bawa alat pemisah blok tambahan.
Apabila suatu kapak tidak mencukupi untuk ini, ini bermakna anda perlu memperalat baji besi panjang dan sledgehammer. Beliau bisa membelinya di kedai perkakasan tempatan beliau, atau mana tahu lagi mendapatkannya dari setangga engkau.

3. Kenal tentu keretakan kancing atau keretakan harapan.
Walaupun pisau caluk lain memecah log, ia kali meninggalkan ruji-ruji-celah yang tekun atau perceraian dari beberapa mentrum.Cari tanda pisau penebang terdalam ataupun retak di blok beliau – di sinilah yang minimum mudah bagi ia untuk memecah kayu – Beberapa baji barangkali diperlukan bagi memecah sebilangan blok kayu nan sangat besar maupun kompleks.

4. Pandu dalam baji.
Maka itu kerana kayu lebih renik daripada baji metal, gawang harus membelah tiang sonder keburukan dan anda bisa jadi tak punya masalah dengan baji yang terjemur di blok nan terbiasa dibelah. Jikalau varietas gawang nan suntuk persisten hendak dicincang, mungkin teristiadat dipalu di baji dengan sledgehammer.

5. Bersedia untuk berkreasi dengan sledgehammer.
Anda perlu bersiap dengan prinsip yang sebanding seperti berkreasi dengan kapak – kaki terletak selebar bahu, tangan yang dominan dempang dengan telapak sledgehammer, mata anda tertumpu lega bahagian belakang baji dan menyanggang tukul di bahu kamu .

6. Pukul dengan sledgehammer.
Biarkan tangan dominan kamu menjulur ke radiks pemegang sledgehammer ke arah tangan anda yang tak menjabat pegangan tukul pegun. Dan tekan palu sledgehammer dengan cepat dan keras ke bawah baji. – Pukulan ini harus mendorong baji lebih dalam ke blok, sehingga jejak kapak berubah menjadi bongkahan, yang akan semakin kerumahtanggaan. – Ia mungkin perlu memukul dengan palu bilang kali cak bagi memotori baji makin internal ke tiang.

7. Bahagikan bahagian blok ataupun gelondong dengan tangan engkau atau dengan pisau caluksekiranya perlu. Rata-rata baji akan memecah blok sepenuhnya, jika enggak, ia kelihatannya harus menuntaskan blok maupun mencatat bahagian dengan tangan kerjakan memisahkannya antara satu sama enggak. Kadang-kadang kapak mungkin diperlukan untuk menyelang serat kayu.

Teknik membelah kayu

Pematuhan dengan teknik membelah kayu bakar secara manual dan mekanikal akan membolehkan anda bekerja tanpa kos buruh yang tidak perlu.

Dengan tangan

Blok tiang besar dipotong dengan pemotong. Ia memiliki pisau kusam nan membuat perpecahan.

Cara menyusup kayu dengan pisau:

  • Letakkan blok di geladak dengan mengalihkannya ke selokan pangkal yang bertentangan.
  • Memperbedakan jari-jari terbesar lega potongan dan pukul dengan pemangkas.
  • Cak bagi debirokratisasi yang halus, pilih provinsi bebas simpul buat pukulan.
  • Sekiranya alat pemotong tersekat, beliau terlazim memukul pantat dengan palu alias menganjuri baji berdekatan.
  • Terus bahagikan blok pemisah menjadi bahagian yang lebih boncel.
  • Seandainya rincihan gergaji terlalu tebal, lebih baik mula membelah berpunca selokan, mengurangkan diameternya.

Prinsip menyelang tiang dengan kapak:

  • Anda boleh mencelah balak kecil dengan meletakkannya secara menegak di geladak.
  • Gelondong, dibahagi dua, sekali lagi diletakkan secara menegak dan, dengan pukulan pisau penebang yang tepat, dibelah menjadi catur.
  • Mereka menyela kulit tiang berpunca balak dengan pisau caluk. Alat peraba kayu dapat dipotong menjadi jalur kecil dan digunakan kerjakan pencucuhan.
  • Anda boleh terus menyelang gelondong menjadi cip. Kerepek kayu juga bagus buat pencucuhan.


Cara memotong kayu


Semasa menyelang kayu, kaki harus selebar bahu
Semasa menyelang kayu, teknik itu terdahulu. Mandu memotong tiang bakar dengan betul:

  • Kaki harus selebar bahu. Ini berjasa untuk sokongan dan keselamatan nan lebih baik. Jikalau kapak bebas bermula tangan, ia enggak akan anjlok di kaki.
  • Bangun berpunca geladak sepanjang lengan. Hujung kapak hendaklah menyentuh comberan geladak.
  • Pegang tiang penghidupan dengan kuat dengan kedua tangan dan gotong ke ketinggian yang mencukupi. Beliau tidak perlu mengangkat alat dengan tinggi, takdirnya enggak, daya hentakan akan berkurang.
  • Pukulan mesti tajam, kamu teristiadat menggunakan graviti anda seorang dan kekuatan pisau.

Secara mekanikal

Langkahnya sangat mudah. Letakkan geladak di platform pemotong skru berhampiran dengan kon. Hidupkan unit. Dengan menjawat blok berpunca atas, pindahkan ke kerucut, yang akan memaut ke trik dan membelahnya. Ulangi propaganda dengan mengarau batang kayu 90 darjah.


Cara memotong kayu


Cara mekanikal menyelit kayu bakar

Semasa menggunakan bicu hidraulik, blok tersebut dibawa ke sumber akar kepala pemotong. Log cincang diletakkan di sana lagi dan selanjutnya ke ukuran yang dikehendaki.

Cara memotong kayu, memilih alat pemangkas dan bekerja mengikut peraturan

Perolehan kusen bakar, separasi dan penyimpanannya adalah proses yang musykil. Bakal mempermudah tugas ini, sira perlu menunggangi perkakas yang baik – pisau caluk pemotong, bekerja mengikut peraturan, atau bahkan mekanis tenaga kerja.Cara memotong tiang dengan cepat, dengan sedikit manuver – beberapa cadangan …


Membelah kayu api

Cara memilih alat pemotong yang sesuai

Pisau untuk bertangkai kayu bakar yakni sepersaudaraan pisau penebang – kapak kapak berat dan tumpul dan sreg kapak panjang. Perkara utama ketika membelah log adalah manfaat hentaman, semakin banyak, semakin baik. Syarat kedua lakukan panen kayu api nan berjaya yakni penciptaan kurnia pecah di bahagian nan pecah. Kapak biasa – dengan pisau yang tajam, ringan, nipis, dia enggak pembantu di sini. Pisau wajib rumpil dan deras.

Pengrajin berpengalaman biasanya memilih karier yang sedikit makin panjang, hanya buat pemula dan pendayagunaan flat tangga publik lebih baik berdasar lega duaja sederhana.

Jisim pemotong disyorkan rata-rata 2,2 – 2,5 kg. Pelaku yang berpengalaman memilih rendah lebih berat untuk mewujudkan tempelengan yang lebih awet dengan pergerakan yang dikembangkan.

Kapaknya diperbuat tinimbang kayu padu, tetapi tidak keras. Birch digunakan lebih kerap. Kelembutan alamat pemegang sangat signifikan. Bahannya mesti melembapkan getaran, jika ia melakukannya dengan teruk, anda akan pecah, dan memberikan beban yang tidak perlu pada tangan pemotong kayu.


kayu bakar terpilih

Diperolehi atau tukang baji

Pisau telinga – dengan netra pisau yang melebar tajam. Dengan reka bentuk, ini menyebabkan keretakan nan lebih baik pada kekuatan hentaman yang sama. Peranti ini digunakan untuk kayu yang sangat cengkar dengan kohesi serat yang menciut. Dalam log basah, dia tahu bagaimana untuk terjebak dengan ketat.


kapak pemotong telinga panjang

Alat pemotong berbentuk baji juga dapat menebang pohon yang basah, nan camar lebih sukar daripada yang kering.


pemotong baji dan kapak

Sendiri penasihat menasihati – engkau tidak boleh mengambil kesempatan untuk memotong kayu bakar mentah. Biarkan sarang tergeletak sekurang-kurangnya enam rembulan – setahun di radiks kanopi. Belaka kayu mentah beku berpecah dengan baik – air beku bersumber berusul n domestik. Maka itu itu, anda hanya boleh menunggu sehingga musim sejuk …

Mandu memotong papan dengan betul

Ini adalah kesalahan samudra saat menunggangi persuasi super untuk menyerang. Engkau wajib banyak menyerang, ketekunan yang bertenaga dengan cepat akan menyejukkan guna dengan bantuan pemotong berat. Anda perlu memaksimumkan sulit alat dan hierarki pegangan – momen daya berkadar berbarengan dengan kedua-duanya.

  • Nyenyat (dek) dipilih – nan terbesar, lembap dan paling berat, dengan permukaan rata, tidak tinggi. Semua ayam nan dicincang mesti bersimbah di atasnya dengan yakin.
  • Lebih baik menyemarakkan kekunci sehingga simpul berlambak di bahagian bawah.
  • Kerjakan berpecah, anda wajib mengalahkan simpul yang kelihatan, dan bukan mencela dia.
  • Engkau perlu mencuba masuk ke ruji-ruji nan tertumbuk pandangan.
  • Rincihan kayu yang terlalu besar permulaan kali melekang di tepinya,

Pakar mengesyorkan. Anda tidak dapat menggagas pisau penebang pemotong ke dalam balak besar, mengangkatnya sreg kapak dengan berat, membalikkannya dan memukulnya dengan punggung di blok pemotong – banyak tenaga batil dan menimbulkan bahaya, makin baik memotong di sekitar comberan.

Berapa saiz kayu yang sepatutnya

Bikin memasuki tahun sejuk dengan berpengharapan, adalah mustahak hasil pengetaman kayu bakar nan menggembirakan. Panjang tiang hendaklah berlimpah sreg tahap 3/4 janjang kotak api. Biasanya, pemangkas gawang (pembalak) mematuhi pataka dalam kes ini. Tetapi perpecahan majuh bersifat individu. Format rata-rata yang disyorkan untuk kotak api yaitu 10 cm. Kayu nipis akan terbakar makin cepat, semata-mata selama ini mereka akan menghabiskan semua tenaga dalam jisimnya. Gawang tebal akan mempunyai kawasan pembakaran yang lebih kecil, mereka menggalakkan lebih lama, dan lebih sesuai bakal mempertahankan pembakaran yang lama. Secara amnya, terbiasa ada nan besar dan kecil di benda kerja, dan seiring berjalannya waktu, saiz papan bakar yang optimum akan dijumpai untuk peti jago merah dan sistem pemanasan tertentu.


bahagian droa, pemisahan, skema

Persiapan keselamatan

  • Pisau itu sulit. Anda bukan bisa bergurau dengan alat ini dan bekerja intern keadaan mabuk atau ketika payah.
  • Terdahulu untuk menjaga keseimbangan dan jangan meletakkan kaki dia di depan kayu pemisah, lebih senang meletakkannya dengan jarak nan terpisah.
  • Lambat-lambat, geladak harus lebih osean berusul sekam yang diproses dan berdiri dengan tegas dan enggak mengejutkan.
  • Jangan menyela gawang di asal sendi, wayar. Memikat dengan kapak pada halangan, menyimpang berpokok pelintasan, boleh menjadi terlalu mahal …
  • Bekerja dengan baju hati-hati dengan paesan kepala dan cermin mata. Penerbangan kerepek burung laut bukan dapat diramalkan.
  • Rendam kapak pemisah di dalam air selama beberapa jam sebelum berkarya seyogiannya kayu membengkak. Jangan berkreasi dengan alat yang tidak berfungsi dengan baik. Kebolehpercayaan pengepakan pada kapak perlu sentiasa dipantau.

Menyelang kayu bakar pada video

Banyak pengedar mempunyai teknik kerja mereka seorang. Hendaknya pisahkan tiang bakar dengan sedikit usaha. Pendirian menetakkan pisau penebang kerjakan memberi tenaga maksimum pada hentaman, dan pada waktu nan proporsional memanfaatkan indolensi selawa kali. Mari lihat video pengalaman peribadi orang yang besar perut berbuat ini. Teknik pembelahan bani adam ketika menyelit tiang bakar – perkara utama adalah lemparan tinggi, tanpa banyak usaha.

Tayar kereta yang biasa rosak sekali lagi akan kondusif memotong kayu bakar. Mereka boleh digunakan sebagai perban, yang menjadikan kerja makin cepat dan mudah.

Cara memotong kayu dengan alat mekanikal. Seleksian video penuaian tiang bakar secara mekanis. Banyak pendesak, laskar pemprosesan papan, kantor imitasi sendiri dan reka bentuk nan luang cara memotong tiang telah dibuat. Adakah lebih murah untuk mereka daripada tukang papan…. Tonton video mengenai mesin pemotong kayu …

Bagaimana cara menyelit kayu dengan mudah dan cepat?

Terdapat sedikit muslihat yang membolehkan anda memotong papan dengan mudah dan cepat. Dengan pemisahan jamak, blok-blok tersebut tersebar jauh semenjak geladak. Anda harus menghabiskan tenaga bikin mengumpulkan dan memasangnya mulanya di geladak. Lakukan bahagian belakang, proses penebangan sudah lalu adv amat sukar, tetapi di sini anda masih harus berusaha sedaya upaya.

Dia terlazim menjumut tayar, memasangnya di geladak dan memasang bongkah kayu di dalamnya. Sekiranya terdapat tali metal plong tayar, ia mesti dilepaskan. Sekiranya tergelincir secara tidak sengaja, pemotong boleh mendapat kedudukan. Apabila gumpal kayu di tayar sompek, irisan gergaji tak akan terbang dan dia bisa terus membelahnya menjadi beberapa bahagian katai.

Langkah keselamatan

Sebarang kampanye dengan alat menindik dan menyusup mesti dilakukan sesuai dengan langkah keselamatan nan sesuai:

  1. Kuatkan kapak sehari sebelum berpisah. Celupkannya ke dalam baldi air, pisau caluk akan membengkak, dan pisau akan duduk dengan langgeng. Sudah tentu lebih baik menyimpannya di dalam air selama bilang musim. Ukuran ini hanya boleh digunakan bagi perabot dengan pemegang kayu. Seandainya pemegangnya diperbuat daripada ferum atau plastik, maka operasi itu tidak berfaedah. Kita mesti menginterogasi kekuatan struktur secara manual.
  2. Sekiranya pisau caluk digunakan, beliau mesti diasah dengan baik. Wajib menggerinda kapak sebelum setiap penebangan.
  3. Pastikan tiada yang bernas dalam jarak tiga meter dari geladak. Juga, jangan memotong kusen di karib jendela, sekeping papan boleh terbang di sana. Pemotong tiang nan tidak berpengalaman boleh menjauhi banyak ruang nihil di sekitar.
  4. Jangan cuba membuat perpecahan dalam simpul, pemotong boleh mangut atau terkungkung dengan kuat.
  5. Jangan mengaryakan sarung tangan, mereka boleh melepaskan tangan anda atau memungkiri guna pukulan. Ini mengancam kecederaan. Sahaja sarung tangan yang dapat dipakai.
  6. Semasa menggunakan gawai otomatisasi, jauhkan tangan kamu sejauh bisa jadi dari alat pemotong.

Sehabis menebang, anda perlu meletakkan kayu bakar di longgokan kayu, memencilkan ruang mega di antara mereka. Agar tumpukan longgokan tiang sehabis keseluruhan proses penebangan radu. Secara beransur-ansur, menyela kusen akan menjadi biasa dan kelajuannya akan meningkat dengan ketara.

Source: https://iwarm-ms.techinfus.com/kotly/raskolot-drova.html